دیدگاه مذهبی ها درباره کرنا

دیدگاه مذهبی‌ها درباره کرنا

دفتر فرهنگ معلولین

تبلیغات به گونه‌ای است که برای بسیاری از مردم در سراسر ایران شبهه پیش آمده و فکر می‌کنند، همه مذهبی‌ها، اهمیتی به کرنا نمی‌دهند و به نظرات و توصیه‌های کارشناسان و پزشکان توجه نمی‌کنند.
به منظور انعکاس دیدگاه‌های شخصیت‌های مذهبی درباره کرنا به ویژه در زمینه معلولیت و معلولان، یک بخش روی سایت گشوده‌ایم و نظرات مختلف را منعکس می‌کنیم. با این توضیح که جامعه مذهبی و متفکران دینی مثل دیگر جوامع دارای رویکردها و اختلافات فکری و گاه مبنایی است. این اختلافات در سطح مراجع تقلید و بعد از آن مشاهده می‌شود. به هر حال عده‌ای از آنان، خط‌مشی حاکمیت را بدون چون و چرا قبول دارند و تمامی مواضع مسئولین رده بالا را می‌پذیرند. اما کسانی هم هستند که نسبت به مواضع حاکمیت انتقاد دارد. اینان هم دارای درجات و مراتب مختلف هستند.
موضع‌گیری‌ها در جریان کرنا نشانگر همین دسته‌بندی‌ها است و به خوبی می‌توان فهمید که هر یک از بزرگان و مشاهیر جامعه مذهبی چه موضعی دارند.

  

استفتاءها

اجازه مصرف سهم امام(ع) برای نیازمندان مبتلا به کرونا
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مصرف نیمی از سهم امام(علیه‌السلام) را برای درمان نیازمندان مبتلا به بیماری کرونا و یا جلوگیری از ابتلای آنان مُجاز دانستند.

پاسخ به پرسشی درباره بیماری کرونا
با توجه به توصیه پزشکان و متخصصین به حضور نیافتن افراد مشکوک به بیماری واگیردار اخیر در مجامع و محیط‌های عمومی، عدم توجه افراد به این توصیه چه حکمی دارد؟ آیا رعایت این توصیه‌ها از نظر شرعی نیز لازم است؟ به‌ویژه آنکه برخی از افراد با وجود توصیه متخصصین، تعطیل کردن کلاس‌های درس و مراسم و مجالس مذهبی و غیر مذهبی را درست نمی‌دانند. آیا چنین کاری را شرعی می‌دانید؟

پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:
با توجه به خطر جدی این بیماری، رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی بر همگان لازم است.
مسئولین نیز باید با جدیت، تدابیر لازم و فوری را برای ممانعت از شیوع بیشتر بیماری عملی کنند.
امیدواریم مردم عزیزمان با توکل به خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم‌السلام از این ابتلای بزرگ الهی به سلامت بیرون آیند.

پاسخ‌های آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا
* در زمان شیوع بیماری واگیردار و کشنده‌ای مثل کرونا، حکم شرعی شرکت در تجمعات مذهبی، مجالس ترحیم یا جشن و شادی و به طور کلی حکم حضور در فضاهای شلوغ بدون اینکه ضرورتی در بین باشد چیست؟
پاسخ: اگر مسئولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می‌دانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری شرعاً لازم است. در کل نباید کارهایی انجام داد که هر گونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد.
به عموم مؤمنان توصیه می‌شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است.

* شنیده شده که جنازه قربانیان کرونا غسل داده نمی‌شود، چون می‌گویند ورود آب غسل در فاضلاب موجب گسترش بیماری می‌شود و خطر سرایت به غسل‌دهندگان نیز وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از سرایت بیماری، اجازه تیمم بدون دستکش هم داده نمی‌شود. حکم شرعی متدینین در این وضعیت چیست؟
پاسخ: در صورت لزوم، فاضلاب جداگانه‌ای برای شستشو تعبیه شود. در صورتی نیز که با فریز کردن یا سایر تمهیدات، امکان تجهیز کامل – هرچند با تأخیر- وجود داشته باشد باید چنین شود. همچنین غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی مقدم است و در هر صورت در غسل، لازم نیست دست کشیده شود.
در فرض عدم امکان غسل، چنانچه امکان تیمم دادنِ بی‌خطر میت -هر چند با رعایت بیشتر اصول بهداشتی- وجود ندارد، هم میت را با دستکش تیمم دهند و هم اگر مقدور است با استفاده از دست‌های خود میت این کار را انجام دهند.
به هر حال تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می‌توان از آن اغماض کرد.

قدردانی مراجع تقلید از اقدامات درمانی و تأکید بر مسئولیت مردم در پیشگیری از کرونا
آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، جعفر سبحانی،  لطف‌الله صافی گلپایگانی، عبدالله جوادی آملی، حسین نوری همدانی، اسدالله بیات زنجانی و یوسف صانعی بر ضرورت عمل به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی و به‌ویژه دوری از اجتماعات، برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تأکید کردند. (ایرنا)

قدردانی آیت‌الله صافی گلپایگانی از کادر پزشکی و اجازه صرف نصف از سهم امام علیه‌السلام برای ریشه‌کن کردن بیماری کرونا
باسمه تعالی
محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی
سلام علیکم
احتراماً باستحضار می‌رساند خادمان درمان و سلامت استان قم که چندین سال است با توصیه و نظارت حضرتعالی، خدمات زیادی را به درمان استان قم نموده‌اند و این افتخار نصیب آنها گشته که در راه‌اندازی و تأسیس چندین مرکز بزرگ پزشکی و بیمارستان، توفیقاتی داشته‌اند، در مقطع کنونی لازم می‌دانند که در حدّ توان به بهداشت استان و جلوگیری از شیوع این بیماری و درمان بیماران، خدمات بیشتری ارائه دهند. از این جهت، خیّرین استان از حضرتعالی اجازه مصرف سهم مبارک امام علیه‌السلام را درخواست می‌نمایند. ادام الله تاییداتکم
مجمع خادمان درمان و سلامت استان قم
با احترام
حسن خلیلیان

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم: (وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً)
و علیکم السلام و رحمه الله
با تقدیر و تشکّر فراوان از جامعه پزشکی ایران؛ پزشکان عزیز و پرستاران زحمتکش و کارکنان خدوم که برای سلامتی مردم عزیز تلاش فراوانی دارند، از ملّت بزرگ و شریف ایران درخواست دارم که با رعایت اصول بهداشتی، به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کامل داشته باشند.
همچنین خیّرین درمان و سلامت کشور که همیشه به وظایف شرعی و انسانی خود عمل می‌کردند، در این مقطع حسّاس هم مسئولان امر را کمک نموده و مجاز هستند از نصف سهم مبارک امام علیه‌السلام برای این عمل خداپسندانه مصرف نمایند.
ان‌شاءالله تعالی با توجّهات خاصه حضرت بقیة الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف هر چه زودتر این نگرانی و بیماری رفع گردد.
۵ رجب المرجب ۱۴۴۱
لطف الله صافی

جدال عبادت و سلامت
بیماری کرونا برخی مناسبات مذهبی را نیز با چالش مواجه کرده است. مدافعین مناسک مذهبی پا پس نکشیده و همچنان به زیارت حرم‌های شریفه می‌روند و نماز جماعت به پا می‌کنند.
ماجرا اما وقتی جدی‌تر شد که موضوع برگزاری نماز جمعه به میان آمد. ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا اعلام کرد که نماز جمعه در برخی از شهرها که آلودگی تشخیص داده شده، برگزار نخواهد شد. ستاد نماز جمعه تهران هم از این اطلاعیه تبعیت کرده و اعلام کرد که نماز جمعه این هفته برگزار نخواهد شد. در قم اما ابتدا روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه گفت که نماز جمعه در قم به امامت سید محمد سعیدی (تولیت حرم قم) برقرار است. این ستاد ساعاتی بعد اطلاعیه‌ خود را تعدیل کرد و رضایت به تعطیلی نماز جمعه در این هفته داد. پس از آن خبر آمد که نماز جمعه شهرک پردیسان در جنوب قم لغو نشده است. این خبر هم با واکنش‌هایی همراه بود و مسئولان مربوطه رضایت به تعطیلی نماز جمعه دادند.
در این میان استفتائی از آیت‌الله جوادی آملی شد و ایشان اعلام کرد که «نماز جمعه واجب عینی نیست و تخییری است. اگر اپیدمی کرونا هست، باید آن را ترک کرد».
غالب مراجع حال حاضر شیعه، معتقد به وجوب تخییری نماز جمعه‌ در زمان غیبت هستند و حتی برخی شبهه حرمت دارند. پس اغلب مکلّفین می‌توانند در روز جمعه به جای نماز ظهر، دو رکعت نماز جمعه بخوانند. در میان فقهای معاصر؛ مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی از جمله معدود مراجعی بود که به وجوب تعیینی نماز جمعه باور داشت. ایشان پیش از انقلاب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم این نماز را برگزار می‌کرد.
روز جمعه عده‌ای از نمازگزاران در پشت درهای بسته‌ مصلی قم ایستادند و نمازی را به جماعت برگزار کردند. سید احمد علم‌الهدی نیز در واکنش به تعطیلی نماز جمعه اذعان کرد که نماز جمعه فریضه الهی است و در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود. وی با پیش کشیدن شرایط بحرانی در هشت سال جنگ تحمیلی عنوان کرد که در شهر دزفول آن هم در بمباران دشمن بعثی، همچنان نماز جمعه به وسیله آیت‌الله قاضی برقرار بود. او گفت در حالی که شهر و کشور در قرنطینه نیست و اجتماعات در مشهد در فضای باز و صحن‌های حرم به وسیله مسئولان پزشکی تجویز شده است، تعطیلی فریضه الهی نماز جمعه توجیهی ندارد.
در مقابل، مخالفان این رویکرد معتقدند که حفظ سلامت یکی از اصلی‌ترین دستورات فقه است. آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست گفت که اگر شورای تأمین بر اساس نظر کارشناسان حکمی را صادر کرد و اجتماعات حتی در نمازهای جماعات و زیارات اماکن مقدسه را به دلیل خطرات موجود ممنوع اعلام کرد، اینجا فقها به دلیل وجود خطر، حرمت تکلیفی را مطرح می‌کنند و ما در اینجا حق نداریم خودمان فتوا دهیم که این را قبول نداریم و در ملأ عام هر کاری که خواستیم انجام دهیم.
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی هم اعلام کرد اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی‌گیرد و اساساً این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. او گفت که فقه شیعه به حدی مستحکم است که در رأس واضح، احکام فقه شیعه، وجوب حفظ جان انسان قرار دارد. او تأکید کرد که تمام این عباداتی که برای خداوند انجام می‌دهیم اگر مزاحمت با حفظ جان انسان داشته باشد، این یک امر بسیار واضح در فقه و اصول ما است که در مسأله تزاحم، حفظ جان مقدم بر اینهاست.
در همین شرایط، نامه‌ای از امام خمینی در فضای مجازی منتشر می‌شود که به برادرش آقای پسندیده گفته بود: «شما را به خدای متعال قسم می‌دهم به حرف‌های دکتر ترتیب اثر دهید. چرا موجب نگرانی همه می‌شوید؟ خداوند لازم نموده است که در مواقع احتمال ضرر، انسان از آنچه موجب است اجتناب کند، اگر چه ترک حج و صوم و صلاة باشد» (صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۰).
اکنون ماجرای این جدال از نماز جمعه فراتر رفته و به رفتارهای خودسرانه‌ای همچون «ضریح لیسی» رسیده است. این در حالی است که آیات عظام شبیری زنجانی، سیستانی، مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی از چند روز پیش خواهان مراعات کامل همه اصول بهداشتی و قواعد پزشکی برای حفظ جان مردم شده‌اند.
نقل از: کانال راوی

چالش‌های کرونا در کانون روحانیت
راوی حوزه: خبر کرونا وقتی که در قم آمد، روحانیت حتی اگر می‌خواست واکنشی هم نشان ندهد، نمی‌توانست. آیت‌الله‌‌العظمی مکارم شیرازی به مردم توصیه کرد که در مراکز عمومی حاضر نشوند. وی گفت که زیارت عاشورا و حدیث کسا را در خانه بخوانید؛ چرا که این دو روحیه می‌دهد و آثار گران‌بهایی دارد. آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی هم گفت که سخن پزشکان و متخصصین برایمان حجت است و هرچه آنها در این خصوص بگویند باید به آن عمل کرد. آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز در فتوایی اعلام کرد: «با توجه به خطر جدی این بیماری، رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی بر همگان لازم است. مسئولین نیز باید با جدیت، تدابیر لازم و فوری را برای ممانعت از شیوع بیشتر بیماری عملی کنند».
این توصیه‌ها شاید از آنجا ناشی می‌شد که برخی بدون در نظر گرفتن توصیه‌های بهداشتی، در اجتماعات و اماکن مذهبی حاضر می‌شوند. انتشار تصاویری از ضریح مطهر حضرت معصومه(س) که میله‌هایی بر گرد آن چیده شده بود، برخی اعتراض‌ها را در پی داشت که چرا حرم مطهر به عنوان یکی از اماکن پر جمعیت همچنان به روی مردم باز است. این اعتراض‌ها از جانب وزارت بهداشت نیز بیان شد. سخنگوی وزارت بهداشت توئیت کرد: این به اصطلاح تمهیدات در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، به محدودیت انتشار و قطع زنجیر انتقال کمکی نخواهد کرد و ساده‌انگاری است.
وزیر ارشاد هم از جمله معترضین بود. سید عباس صالحی در توئیتی گفت: از مراجع، مدیران حوزه و تولیت‌های مراکز مذهبی خاضعانه می‌خواهم در مواجهه با کرونا توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی را مبنا قرار دهند و از هر گونه تصمیم اختصاصی پرهیز کنند. وی گفت که عدم توجه به این مسائل، بهانه‌ای دیگر برای دین‌گریزی و دین ستیزی را فراهم می‌کند.
اما مسئولین حرم قم در پاسخ گفتند که این میله‌ها اختصاص به امروز ندارد و همیشه برای نظافت حرم و ضریح مطهر از آن استفاده می‌شود که پس از نظافت، آنها را برمی‌دارند. مشاور تولیت حضرت معصومه(س) هم تعطیلی حرم را به بهانه‌ بیماری کرونا مقبول ندانست و گفت: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟! مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولاً زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.
در حالی که تصویری از سید مهدی میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و نماینده مجلس خبرگان منتشر شد که در حال زیارت ضریح حضرت معصومه(ع) است، آیت‌الله عندلیب همدانی از علمای قم در پاسخ به این سؤال که آیا دین اسلام تمهیداتی برای چنین شرایطی اندیشیده است، گفت: اینها قاعده‌ عقلی است و نیازی نیست که در دین بیاید. وقتی در زندگی شخصی، فردی سرما خورده باشد، فرزندش را نمی‌بوسد. کسی لازم نیست به او بگوید.
در این میان اما برخی از روحانیون، خطر ابتلا به کرونا را همچنان جدی نگرفته‌اند. داعیه‌داران طبی سنتی از این جمله‌اند. شیخ عباس تبریزیان که خود را «پدر طب اسلامی» می‌خواند، در کانال تلگرامی خود ادعای مرگ دو نفر در قم با ویروس کرونا را برنتابید. وی این خبر را ناشی از جریانی دانست که می‌کوشد تا داروهای شیمایی را بین مردم رایج کند. او با تمسک به برخی روایات گفت که اهل قم در برابر بیمار‌ی‌ها و شرور مصون هستند.
علاوه بر این طیف، برخی روحانیون دارای مناصب رسمی نیز ماجرای کرونا را تفسیری سیاسی کرده‌اند. سید محمد سعیدی؛ امام جمعه قم و تولیت حرم حضرت معصومه(س) از جمله افرادی است که گفت: دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش، هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام شکست‌های خود را از قم بگیرد.
با این وجود به نظر می‌رسد که توصیه‌های مراجع تقلید در این‌باره نیز می‌تواند محور رفتار متدینان قرار گیرد: مردم در اماکن عمومی حاضر نشوند و به توصیه پزشکان و متخصصان عمل کنند. مسئولان نیز در جلوگیری از شیوع بیماری جدیت و فوریت نشان دهند.

نامه استاد صاحب الامری به دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
 تا دیر نشده عزت، شرف وابروی حوزه قم را بخرید
بسم الرحمن الرحیم والحمدالله رب العالمین و صلی الله علی محمد واله الطاهرین واللعنه علی اعدائهم اجمعین
محضر مبارک حضرت ایت الله العظمی وحید خراسانی(دام‌ظله الوارف) زعیم شریف حوزه قم المقدسه
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
چند روزیست شهر مقدس قم صدر اخبار ایران وجهان است. اینبار نه بخاطر عظمت حوزه‌های علمیه آن، نه بخاطر مراجع عظام و کرام و قدرت علمی آنها، نه بخاطر فوج عظیم زائرین و مشرفین به آن و نه بخاطر حرم مبارک حضرت والا مقام فاطمه معصومه علیها افضل السلام، بلکه به علت شیوع بیماری خاصی که از بلاد کفر وارد این شهر شده است.
بدیهی‌ست که مردم جهان منتظر عکس العمل این حوزه علمیه شریفه و علمای اعلام آن هستند که سالیان مدیدی است سرآمد علوم عقلیه و نقلیه وقطب مذهبی، معنوی و علمی جهان تشیع است.
اما با هزار تأسف مردم هیچ عکس العمل مناسب از این حوزه وعلمای آن را شاهد نیستند و تنها انفعال حقیقی حوزه علمیه شیعه را به نظاره نشسته‌اند.
آیا اسلام فقط برای صلاة، صیام، حج، خمس و زکات است؟
آیا نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه واله) و ذوات مقدس معصومین علیهم السلام فقط جهت امور عبادی و اعتقادی مردم را راهنمایی می‌نمودند و از حل مشاکل طبی و سیاسی و اقتصادی و جنگی عاجز بودند؟
آیا مجامع حدیثی و فقهی و تراث شیعه فقط جهت صلاة و صوم است و برای امور دیگر حدیث نیامده است؟
بی شک این فروض به ادله قطعیه و براهین مستدله باطل هستند.
حال چه شده است که؟
اِنباء فاسق و خبر واحد حجیت شده؟ چگونه شده است که کیت‌های تشخیص سازمان جهانی کفار که دشمنی آنها با ایران و شیعه به اثبات رسیده، از احادیث زراره و محمد بن مسلم و بنوفضال معتبرتر شده؟چه بلایی بر شیعه آمده که لوائح و دستورات کفار جای کتب اربعه و اقوال شیوخ ثلاث را گرفته است؟
مع الأسف نباید یک سرماخوردگی کمر از حوزه و علمیت بی‌بدیل مکتب جعفری و قدرت پویایی فقه آن بشکند و حتی دروس و مساجد و محافل آن را تعطیل نماید.
قطعاً این انفعال علمای اعلام شیعه که طلایه‌دار علوم کامله و فرقه ناجیه هستند، خسران عظیمی برای حوزه قم می‌باشد و باعث تضعیف اعتقاد شیعیان و تشنج فکری آنها درباره عدم جامعیت اسلام می‌انجامد.
متأسفانه با این انفعال و کوتاهی، حرم اهلبیت علیهم السلام که در این ایام باید ملجا و پناهگاه شیعه باشد خلوت کرده و مردم را این مکان‌های مشرفه دور نموده است.
از محضر مبارک معظم له استدعا داریم تا دیر نشده عزت، شرف و آبروی حوزه قم را بخرید و دست اعادی را کوتاه نمایید. کلیه امور را با تکیه بر تراث شیعه و اعتماد به علوم وحیانی اسلام، بدست گرفته و امید را به شیعیان برگردانید.
حقیر و مجموعه أماده همکاری همه جانبه با معظم له هستیم.
الطالب الحقیر محمدمهدی صاحب الامری، قم المقدسه

توصیه‌های مهم پنجگانه دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در قم مقدسه در شرایط شیوع کرونا
با توجه به شیوع ویروس کرونا و پی‌آمدهای آن، دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در قم مقدسه، در توصیه‌هایی مهم و پنجگانه، اختصاص نصف سهم مبارک امام(ع) به تسکین آلام بیماران و پیشگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا را مجاز دانست.
در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت صادر شده، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم فی کتابه الکریم
«ولنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس و الثمرات»
اکنون و در این هنگامه شگفت که جهان با بیماری «کرونا» درگیر و به ‌ویژه جمهوری اسلامی ایران نیز به این «ابتلا» دچار شده، از مؤمنان انتظار می‌رود:
۱ـ صبوری پیشه کرده و توصیه‌ها و سفارش‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت را به عنوان مسئول اصلی رویارویی با این جریان و دیگر مسئولان را جدی گرفته و بدان عمل کنند.
۲ـ بی‌گمان التجاء و تضرع به درگاه الهی و توسل به خاندان عصمت و طهارت(ع) از جمله مهم‌ترین عوامل رهیدن از این هنگامه دشوار است.
۳ـ رعایت حال مبتلایان و هرگونه مساعدت به آنان برای تسریع بهبودی و تسکین آلامشان مرضی خداوند متعال است و مؤمنین مجازند نصف سهم مبارک امام(ع) را در این راه و نیز پیشگیری از ابتلای مردم به آن مصرف کنند.
۴ـ از تمام پزشکان، پرستاران و تلاشگرانی که با تمام توان و از دل و جان در جهت سلامت مردم عزیز در حال مبارزه با این ویروس فراگیر هستند تشکر می‌نماییم و از خداوند علیم و حکیم سلامت و توفیق برای ایشان مسئلت داریم.
۵ـ ضمن سفارش به شکیبائی و هوشمندی، برای بیماران عزیز شفای عاجل و درگذشتگان رحمت و غفران الهی مسئلت می‌نماییم.
اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الامه
۹ رجب ۱۴۴۱

*.م.ن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *