قیام حسینی تا اربعین حسینی و حضور متعهدانه معلولان

print

قیام حسینی تا اربعین حسینی و حضور متعهدانه معلولان
به کوشش: دفتر فرهنگ معلولین

مقدمه
بعضی از جریان‌ها مثل وهابیت تبلیغاتی به راه انداخته که فرقی بین داعش و اربعینیون شیعه نیست و هر دو با بسیج توده‌های مردم، آنها را در راه اهداف مورد نظر به کار می‌گیرند. و به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که هر دو جریان برای صلح جهانی و برای منطقه خطرناک هستند. تلاش می‌کنند دولت‌های منطقه و مردم کشورهای اسلامی را بترسانند. در شبکه‌های تحت نفوذ عربستان سعودی اینگونه تحلیل‌ها فراوان به چشم می‌خورد. برای اثبات مدعای خود پرچم‌ها و حرکت‌های جمعی همراه با پرچم داعشی‌ها را نشان می‌دهند، سپس جمعیت همراه با پرچم و بیرق اربعینیون را نشان می‌دهند. گاه اسلحه‌ها و تیراندازی‌هایی هم به تصویر می‌کشند.
برای خنثی شدن اینگونه تبلیغات‌ها، وظیفه نویسندگان، خبرنگاران، گزارشگران، فیلم سازان و اصحاب رسانه‌ها سنگین است و لازم است تفاوت‌های داعشی‌ها و عزاداران اربعین را نشان دهند و به جهان اعلام کنند داعش یک گروه سیاسی و خشن و ضد حقوق انسانی و در پی هدف سلطه بر سرزمین‌های مسلمان به قیمت کشتار و نابودی آنان حتی تجاوز به زن و فرزندان است. اما جریان اربعین، به تبعیت از امام حسین علیه السلام طرفدار عدالت، مخالف ظلم، رعایت کننده حقوق انسانی، مروج فرهنگ تعاون و کمک به یکدیگر و ایثارگری و مبلغ اخلاقیات نیکوی انسانی می‌باشند. و خلاصه جریانی معتقد به کرامت انسان و تلاشگر برای اقشار آسیب‌مند مثل سالمندان، اطفال و معلولان است.
برای عینیت بخشیدن به نیک بودن تفکر و اخلاق جریان اربعینی‌ها، روی حضور زنان و کودکان، حضور پیران و سالخوردگان و به ویژه حضور و مشارکت معلولان باید تبلیغ کرد. جلوه و تبلور انسانی این رخداد را به خوبی می‌توان در مشارکت معلولین از شهرها و روستاها و از کشورهای مختلف مشاهده کرد. نابینایان، کم بینایان، ناشنوایان و کم شنوایان، آسیب‌مندان جسمی ـ حرکتی و حتی ذهنی به صورت وسیع در جاهای مختلف و پست‌های گوناگون اربعین می‌توان دید.
بنابراین اربعینیون در این دوره از تاریخ، مکتب اخلاقی و انسانی جدیدی را مطرح کرد و نه در تئوری و نظریه پردازی بلکه در عمل رویکرد انسان گرایانه از ایثار، تعاون و مددکاری را در منظر و مرآی جهانیان به نمایش گذاشته‌اند. در شرایطی که انسان‌ها به همه مسائل نگاه اقتصادی و مادی دارند، اینان، هر آنچه در طول سال پس‌انداز کرده و جمع‌آوری نموده‌اند، در طبق اخلاص به انسان‌هایی که مبلغ مکتب ظلم ستیزی و عدالت خواهی حسینی‌اند، اهداء می‌کنند.
اینها کجا و داعشی‌ها کجا؟ فاصله بین اربعینی‌ها و داعشی‌ها به اندازه‌ای است که قابل تصور نیست. آنها در چمبره خودخواهی، تنگ نظری، سیاست بازی و حکومت غاصبانه و جبارانه، بدترین مکتب ضد انسانی را عرضه کرده و در جهان هیچ موافقی ندارند. اما اصحاب اربعین، مکتب تماماً انسانی و مبتنی بر عشق و محبت انسان‌ها به یکدیگر را به جهان نشان داده و جهانیان را به رغم تبلیغات سوء فراوان شیفته این جریان کرده است.
غیر از معرفی تمایزها و تفاوت‌های «جریان اربعینیه» و جریان‌های انحرافی، هدف دوم ما، شناخت ماهیت عناصر ساختاری این حرکت است. در چند سال اخیر، مراکز پژوهشی مهم در امریکا و اروپا، تحقیقات دامنه‌دار و گسترده درباره جریان راهپیمایی اربعین آغاز کرده و تا کنون چند کتاب مهم علمی و پژوهشی منتشر کرده‌اند. این آثار را در همین کتاب بررسی و معرفی خواهیم کرد. اما شیعیان بسیار عقب هستند و تا کنون فقط چند مقاله علمی تألیف و عرضه شده؛ همچنین چند نشست بوده است. اگر خدا قبول کند این کتاب اولین اثر درباره جریان اربعین از منظر معلولیت و معلولان است و به گروه‌های آسیب‌مند و نقش اقشار معلولین و نکات برجسته آنها می‌پردازد.
سومین انگیزه در تألیف این کتاب، اهتمام به معلولان است. چون معلولان بخشی از این رخداد تاریخی می‌باشند و فعالانه و عاشقانه حضور و مشارکت دارند، امسال با جمع‌آوری اطلاعات از شهرهای مبدأ ایران تا شهرهای عراق تا کربلا و اعزام افرادی برای تهیه گزارش درصدد بر آمدیم، به عنوان دفتر فرهنگ معلولین، بخش معلولیتی این رخداد را در یک جلد کتاب نشان دهیم.
به فکر هستیم، در سال‌های آینده بتوانیم تیم گسترده‌تری تجهیز کنیم و بتوانیم دو تا پنج جلد تدوین و عرضه کنیم. بلکه با این روش، ابعاد این جریان را به جهان و نیز به نسل‌های آینده معرفی کنیم. در سال ۱۳۹۵ برای تأمین مالی چند نفر محقق جهت اعزام در راهپیمایی بسیار تلاش کردم. متأسفانه تأمین بودجه برای برپایی موکب و چایی و خوراکی راحت‌تر است.خوراکی و مخارج یک بار مصرف بیش از پژوهشی که در تاریخ ماندگار است، مورد توجه است. نتیجه اینکه نتوانستم تیم دلخواهی اعزام کنم. بعداً شنیدم دانشگاهی از امریکا یک گروه پنج نفره فرستاده با همه نوع امکانات و با بودجه کلان. و حدود بیست نفر پژوهشگر محلی استخدام کرده بود. کتاب آنها هم زودتر از دیگران چاپ شده است. چنین آثاری اگر سموم نداشته باشد حداقل خوب مطرح نکرده و متأسفانه برای خنثی کردن تأثیر چنین آثاری باید سال‌ها تلاش کنیم. اما اگر از سال ۹۰ تا ۹۳ به درخواست ما توجه می‌شد و اولین آثار را به بازار می‌ریختیم، آثار بعدی هم تأثیر زیاد نداشت. صدها موکب توسط شهرداری‌ها، مراجع و غیره هزینه شده ولی یک بار کسی نگفت این جمعیت فقط خوراک بدنی نمی‌خواهد خوراک معنوی و ذهنی و فکری هم می‌خواهد.
اما درباره این کتاب، یکی دو ماه قبل از شروع رخداد اربعین، خانم اعظم قاسمی شروع به مطالعه و گردآوری اطلاعات کرد و با اینکه خودش آسیب جسمی دارد و در عمل با مشکلاتی مواجه است ولی با تلاش‌های مستمر او این کتاب آماده شد. البته دیگران مثل آقای اباذر نصر و آقای علی نوری و خانم مریم قاسمی همه به او کمک کردند. امیدواریم اجر ایشان از ناحیه خود امام حسین علیه السلام برسد.
با اینکه اصل حرکت اربعین که گاه به آن «اربعینیه» یا «حرکه اربعینیه» گفته می‌شود مطلوب و دارای تأثیرات خوب است، اما به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی مناسب؛ توجیه نشدن مردم؛ سکوت رهبران فکری جامعه؛ کنار بودن جریان مدنی جامعه و بالاخره عدم فعالیت رسانه‌ها، هر اقدام مثبت و مطلوب را مردم به زیاده‌روی و افراط می‌کشانند. یعنی عموم مردم فکر می‌کنند هر کار خوب و مطلوب حد و محدودیت ندارد و باید تا بی‌نهایت جلو رفت. در حالی که هر کار خوب و ممدوح با زیاده‌روی در آن تبدیل به فعل مذموم می‌گردد.
حضور متعهدانه معلولان در کنار سالخوردگان و زنان در این کتاب مورد نظر است و از اقدامات افراطی و تفریطی، اسراف و تبذیرها دفاع نمی‌شود. بلکه جریان اربعینی‌ها یا حرکت اربعینیه نیاز به آسیب شناسی هم دارد.
در شرایطی که جوامع عقب مانده به ویژه جوامع شیعی باید تمام امکانات نیروی انسانی و توانایی‌های اقتصادی خود را برای تقویت شالوده‌ها و زیرساخت‌های خود به کار گیرند؛ در شرایطی که معلولان نیاز مبرم به امکانات برای توانبخشی و اشتغال دارند، کارهای پر خرج و یک بار مصرف و غیر ماندگار حتماً در تضعیف‌های مالی مردم و به تبع در استضعاف بیشتر جامعه مؤثر است.
از این‌رو لازم است حد و حدودی برای حرکت اربعینیه تعریف کرد تا از اسراف و به هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری شود.
در حالی که کشورهایی مثل قطر، عربستان مشغول تجمیع بیشتر ثروت و تقویت صندوق‌های مالی و افزایش خزانه و نهایتاً تقویت بنیان‌های زیربنایی خود هستند، مخارج بی‌حد و حصر؛ ریخت و پاش‌های بی‌حساب را باید ممانعت کرد.
به نظر می‌رسد مخارجی که یک سال در جریان اربعین اسراف می‌شود مثل غذاهایی که به دلیل اشباع افراد و از فرط سیری دور ریخته می‌شود، بطری‌های آب که معمولاً یک سوم آنها مصرف شده، اگر تجمیع گردد و برای حلّ مشکل ریزگردها مصرف شود، مردم دو کشور ایران و عراق در طول سال به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها دچار انواع امراض نخواهند شد.
خلاصه اینکه اصل حرکت اربعین مطلوب است ولی لازم است با تدبیر و حساب شده اجرا گردد.
یکی از جلوه‌های خوب این حرکت، حضور و مشارکت معلولان است. لازم است حضور آنان از نگاه جامعه شناسی، توانبخشی، روانشناسی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی تجزیه و تحلیل گردد. این کتاب متعهد است که این رخداد تاریخی را از این منظرها بررسی کند.
این اثر با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی زیدعزه که هر سال حمایت و پشتیبانی همه جانبه از این رخداد و عوامل اجرایی آن دارد آغاز شد. همچنین از همه عزیزانی که راهنمایی، نقد یا نکته‌ای به نظرشان می‌رسد خواهشمندیم ما را بی‌نصیب نگذارند و در تکمیل و تصحیح این اثر مأجور باشند. (محمد نوری)

—» دانلود متن کامل کتاب(pdf)  ؛  html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *