داریوش مختاری

print
داریوش-مختاری01متولد 25 بهمن 1334، شهرستان خرم ‌آباد
فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 1366
مدیر هنری آژانس‌های دژ گرافیک ایران و گروه گرافیک مثلث و شرکت پارس
شرکت در نمایشگاه‌های گرافیک و حجم‌سازی و نقاشی
حضور در نمایشگاه‌های خارج از ایران مانند ژاپن- ایتالیا- چک- لهستان- بلغارستان- سوئد
طراحی و ساخت حجم‌های شهری برای تهران
انجام تحقیقات گسترده بر روی تاریخ گرافیک نوین ایران
تألیف کتاب‏های متعدد از جمله: جنبش فونت دارا – عاشقانه‌های گرافیك داریوش مختاری
و …

مصاحبه با داریوش مختاری (مجله پیک توانا، سیما سلطانی آذر):
می خواهیم شما را بیشتر بشناسیم، لطفا از خودتان بگویید؟

• آذری هستم، ولی به دلیل شغل پدرم که نظامی بود، در 25 بهمن ماه 1334، در خرم اباد متولد شدم.در سال57 وارد دانشکده ی هنرهای زیبای تهران شدم و مدرک”کارشناسی گرافیک” را در سال 64 دریافت نمودم. مدت 30 سال است که به صورت حرفه ای کار گرافیک و حجم سازی را انجام می دهم و تا کنون در نمایشگاه های داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده ام و جوایز متعددی دریافت کرده ام.

 علت معلولیتتان چه بود؟

• در سن 3 سالگی به بیماری “فلج اطفال” دچار شدم و اعضای بدنم از هر دو سمت ناتوان شد. با رسیدگی خانواده و درمان های متفاوت، بدنم احیا شد و توانستم بایستم و به کمک عصا راه بروم و برای تحصیل و آینده برنامه ریزی کنم. سال ها پیش ازدواج کرده ام و ثمره ی ازدواجم یک فرزند دختربه نام “نیوشا” که دانشجوی رشته ی “روانشناسی” است.

 از فعالیت هایی که در زمینه ی گرافیک انجام داده اید بگویید؟

• در حدود 15جلد کتاب به چاپ رسانده ام که13جلد، در زمینه ی گرافیک و2 جلد آن شعر است. 3 کتاب را در دست بررسی و اجرا دارم که یکی “طراحی فونت فارسی” با ساختار “خط بنایی”است.دیگری کتاب” قرآن ” به صورت ” تصویر سازی پوستر” که مراحل اصلی آن به پایان رسیده و کتاب سوم “طراحی اسطوره های شاهنامه ی فردوسی” به شیوه ی ” تایپوگرافی” می باشد که در مجموعه ای جداگانه به زودی روانه ی بازار خواهد شد.

 میان صحبت هایتان، به کتاب شعر اشاره کردید، به چه سبکی شعر می گویید؟

• دو جلد کتاب شعر دارم که “عاشقانه های گرافیک ” نام دارد، در این کتابها،تجربه های سه دهه کار گرافیک را که تبلوری از گرافیک و احساس است در قالب کلام بیان کرده ام.

 در آثارتان بیشتر از چه تکنیک هایی استفاده می کنید؟

• من سالهاست که بر روی نوشتار فارسی، کار کرده ام و در آثارم بیشتر از سبک اختصاصی خودم، تکنیک”خط نقاشی” و”خط بنایی” استفاده می کنم و این حاصل سالها مطالعه و فعالیت در این زمینه است.

 انگیزه ی طراحی تندیس معلولین چه بود؟

• از آنجایی که در هیچ کجای کشورمان تندیس و یادمانی از معلولان،کار نشده بود به این فکر افتادم تندیسی از نقوشی بر اساس نشانه های معلولیت های مختلف طراحی کنم. در این تندیس حتی برای نابینایان،بر روی سنگ گرانیت، به خط بریل، شعر معروف سعدی “بنی آدم اعضای یکدیگرند” حک شده است. دوست داشتم مردم با دیدن آن، حتی برای چند لحظه ی کوتاه، به فکر معلولین بیفتند و به مشکلات آنها فکر کنند.

داریوش مختاری چه مراحلی طی شد تا به مرحله اجرا برسد؟

• این سفارش از طریق نامه ای به شهرداری،توسط آقای ” مهندس برجیان” در انجمن علمی فرهنگی معلولان ایران صورت گرفت. طرح نشان داده شد و با موافقت مسئولین شهرداری و ضمن تایید زیبا سازی شهر تهران،پروژه به مرحله ی اجرا رسید.

 چه روزی بهره برداری شد؟ خاطره ای از آن روز دارید؟

• دقیقا روز 12 آذر ماه سال88، با حضور جمعی از مسئولین سازمان بهزیستی و گروهی از معلولین ومردم پرده برداری شد. و قشنگترین خاطره ای که از آن روز در ذهنم مانده،حضور نابینایانی بود که با لمس شعر “بنی آدم…” از خوشحالی به هیجان آمده بودند و با صدای بلند، چیزی شبیه فریاد این شعر را می خواندند و این منظره نه تنها برای من، بلکه برای کسانی که شاهد این منظره بودند بسیار تاثیر گذار بود.

 آیا در آینده تندیس دیگری با موضوع معلولیت از شما خواهیم دید؟

• اگر خداوند یاری کند امسال قصد دارم تندیس دیگری از معلولیت را طراحی و اجرا کنم و آن را به “آسایشگاه کهریزک ” تقدیم کنم. و یکی از برنامه هایم این است که خط بریل را در طرحهایم به کار برده و در جاهای مختلف به معرض نمایش بگذارم.

 وضعیت فعلی معلولین را در ایران چگونه می بینید؟

• در ایران، بر خلاف کشورهای پیشرفته، معلولیت از طرف مردم جامعه به معلولین تحمیل می شود.من هیچ گاه به معلولیتم به عنوان یک نقص نگاه نکردم و این مانع تحصیل و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی من نشد. مناسب نبودن واحد های مسکونی و اداری و ساختار محیط شهری به مرور اثرات منفی خود را بر روح و ذهن فرد معلول به جا می گذارد،اما می توان با حمایت مسئولین سازمانها، به پررنگ شدن استقلال فکری و حرکتی معلولین کمک کرد.

 تا به حال چند تندیس طراحی و اجراکرده اید و در کجا نصب شده است؟

• – بنای یادبود “مجتمع پتروشیمی عسلویه” از جنس آهن و سنگ، در مجتمع پتروشیمی
– بنای یاد بود “علی (ع)” از جنس آهن، در ابتدای بزرگراه امام علی (ع) دارآباد تهران
– تندیس های “شهر و شهروند” در بیست مرکز فرهنگی هنری شهرداری تهران.
مجسمه ها:
– کلمه “خدا” و”انسان” و”عاشق”، محل نصب ایستگاه مترو هفت تیر
– ابیاتی از شعرا،محل نصب ایستگاه مترو بهشت زهرا

 آیا آثاری دارید که در کشورهای خارجی ثبت شده باشد؟

• – آثار های زیادی دارم از جمله طراحی “بسم الله الرحمن الرحیم” که در برنامه های نرم افزاری بصورت فونت ثبت شده است.

– طراحی بیش از 112نشانه ی شرکت های ثبت شده ی طرازاول ایران
– طراحی بیش از 12 نشانه و مارک ثبت شده در کشورهای اتریش، جمهوری آذربایجان، چین، آفریقا ی جنوبی،انگلستان و آمریکا

 آیا در نمایشگاه های خارجی هم مقامی کسب کرده اید؟

• – مدال برنز نمایشگاه یومیوری ژاپن سال1985
– مدال نقره نمایشگاه آنکونا در ایتالیا سال1987
– اثر منتخب کنفرانس بین المللی خطاطی جهان اسلام سال2002
– جشنواره ی “یک جهان،یک پرچم” در اندونزی
– نمایشگاه های گروهی (ژاپن، جمهوری چک، ایتالیا، سوییس)
– نمایشگاه های پوسترهای سیاسی جهان (پرو پاگاندا، آمریکا)

 به نظر شما امضا کنوانسیون می تواند شرایط معلولین را تغییر دهد؟

• داشتن کنوانسیون حقوقی بهتر از نداشتن آن است. و یکی از مفاد آن، آگاه سازی مردم جامعه نسبت به وضعیت معلولین است من امیدوارم با مواردی که در کنوانسیون وجود دارد شرایط به نفع افراد معلول تغییر کند.

 و صحبت های پایانی شما در مورد فعالیت های هنری و فرهنگی معلولان

• امید وارهستم جامعه به یک سطحی از هوشیاری برسد که فعالیت های فرهنگی واجتماعی افراد معلول را باور کرده و بپذیرد که یک معلول نیز از حقوق شهروندی برخوردار است و می تواند با استفاده از ظرفیت هایش در زمینه های فرهنگی، اجتماعی مشارکت کند.

وب سایت اختصاصی داریوش مختاری: www.dariushmokhtari.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *